KO NE TEKFIRI KAFIRA I SAM JE KAFIR - ŠEJH SULEJMAN EL-ULVAN
Brat pita o pravilu: "Ko ne tekfiri kafira i sam je kafir!"
Kada biva kafirom onaj ko ne tekfiri kafira?
Ovdje postoji detaljno pojašnjenje (tefsil) i u tome ima sedam kategorija.
Prva kategorija:
Ko ne tekfiri jevreje, kršćane i mušrike svejedno da se radi o njihovoj kategoriji ili pojedincima od njih, ovakav je kafir jer je zanegirao ono što je kategorično u Šerijatu.
Druga kategorija:
Ko ne tekfiri onoga ko preuzme neku drugu vjeru, poput čovjeka muslimana koji pređe u jevrejstvo, kršćanstvo ili vatropoklonstvo - i ovakvoga ne proglasi nevjernikom - onda je on kafir jer je porekao ono što je kategorički precizirano u Šerijatu.
Treća kategorija:
Ko počini djelo koje poništava Islam po konsenzusu, nad njim se uspostavi dokaz i otkloni mu se šubha, i ovaj ga ne proglasi nevjernikom ali ne zbog šubhe niti zbog tevila koji je pri njemu (pogrešnog tumačenja), već se to desi zbog strasti ili zato što ga ta stvar ne interesuje, onda ovakav takođe potpada pod pravilo: "Ko ne tekfiri kafira i sam je kafir!"
Četvrta kategorija:
Ko ne protekfiri onoga ko počini djelo koje poništava Islam zbog šubhe koja je pri njemu, kao što je vjerovanje da se dokaz nije uspostavio nad njim, ili da se po pitanju njega nisu ispunili svi uslovi (tj. uslovi tekfira), onda ovakav ne biva nevjernikom po konsenzusu.
Peta kategorija:
Ko ne tekfiri kafira zbog novotarije koja je pri njemu, poput murdžije koji poništivače Islama ograničava ubjeđenjem, poricanjem ili ohalaljivanjem, tako da on nije protekfirio kafira zbog novotarske šubhe koja je pri njemu, ovaj takođe ne postaje nevjernikom po konsenzusu. Jer kada bi se ovaj tekfirio, sve novotarske skupine od murdžija, ešarija, kerramija i salimija bi se tekfirile, a niko ne zastupa ovo mišljenje.
Šesta kategorija:
Ko ne tekfiri onoga oko kog postoji razilaženje, svejedno da je u pitanju kategorija ili pojedinac, poput ostavljača namaza, sihirbaza ili slični njima, u ovom slučaju postoje dva stanja:
1 - Prvo stanje:
Da ga ne tekfiri jer je to samo djelo od svih djela - a ovo je stav novotara - pa zbog toga neće postati nevjernikom, po jednoglasnom mišljenju takođe.
2 - Drugo stanje:
Da ga ne tekfiri zbog toga što su dokazi kod njega na istom stepenu (tj. nakon gledanja i upoređivanja dokaza i ulaganja truda u tom pitanju), ovakav ne biva nevjernikom po konsenzusu, jer kada bi ovaj bio protekfiren, bili bi onda protekfireni četvorica imama i bili bi protekfireni veliki imami selefa poput Zuhrija i drugi mimo njega, a ovaj stav niko ne zastupa.
A nakon toga, imami selefa su se razišli po pitanju haridžija, imami selefa su se razišli po pitanju muatezila, imami selefa su se razišli po pitanju nekih pojedinaca kao što je na primjer Hadždžadž, i oni nisu tekfirili jedni druge, čak nisu jedni druge proglašavali novotarima jer je to bio proizvod razumijevanja (tumačenja, shvatanja - tevila) i idžtihada.
Tako su se ashabi razišli po pitanju nevjerstva haridžija, pa oni što su ih tekfirili nisu rekli onima što ih nisu tekfirili: Vi ste murdžije! Niti su rekli oni koji ih nisu tekfirili onima koji su ih tekfirili: Vi ste haridžije!
Ovaj Hasan El-Basri, Omer AbdulAziz i Mudžahid su tekfirili Hadždžadža Ibn Jusufa i smatrali su ga murtedom, a Muhammed Ibn Sirin i druga skupina učenjaka ga nisu smatrali nevjernikom i pored toga nisu smatrali jedni druge zabludjelim niti su tekfirli jedni druge, jer je sve to bio proizvod idžtihada i svako je gledao da li su se uspunili svi dokazi koji upućuju na njegov kufr ili bi drugi kazali da se nisu ispunili svi dokazi koji ukazuju na njegov kufr. I zbog toga su se razišli i nisu jedni druge proglašavali nevjernicima, niti su jedni druge proglašavali novotarima, niti su jedni druge bojkotovali, a da ne govorimo o proglašavanju novotarem ili tekfirenju.
Sedma kategorija:
Da to bude po pitanju skupina oko kojih postoji konsenzus, a potom se neka osoba raspravlja oko pojedinaca od njih a ne (tekfiru) njihove kategorije (tj. skupine), tj. kao da kaže: Ja se slažem po pitanju tekfira kategorije (vrste, tj. skupine) ali se ne slažem po pitanju tekfira pojedinca (od njih), (i kaže) a konsenzus je postignut u pogledu vrste a nije postignut u pogledu pojedinca. Ovaj takođe neće biti nevjernik jer on nije porekao kategoričnu stvar a od uslova (šartova) tekfira jeste da osoba zanegira (porekne) ono što je kategorično, a u ovom slučaju je kategorična vrsta (kategorija, skupina) a ne pojedinac.
Ali kada bi porekao ono što je kategorično makar bio u pitanju i pojedinac, kao što je prethodilo u drugoj i trećoj kategoriji, postat će nevjernik, jer je to kategorički (definisano u Šerijatu) a ovo nije kategorički (definisano).
Ovo su sedam kategorija u meseli: Ko ne tekfiri kafira i sam je kafir.
Šejh Sulejman ibn Nasir el-Ulvan, Allah ga učvrstio i oslobodio
Prevod: Redžematović Jasmin
Medina, Zul-Qa`de 1436 h.g.
0 comments:
Post a Comment