U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog.
Sva zahvala pripada Allahu i neka je salavat i selam na Allahovog Poslanika, njegovu porodicu, njegove plemenite ashabe i sve one koji ga slijede do Sudnjeg dana. Amin.
Pred nama je kratko pojašnjenje šejha, muhadisa Sulejmana ibn Nasira el-Ulvana, Allah ga sačuvao, po pitanju namaza u situaciji kada se na odjeći nađe nečistoća kao i u slučaju nečistoće na mjestu klanjanja uz kratak osvrt na razilaženje učenjaka po pitanju ovih mesela.
Bitnost ovog pitanja se ogleda u činjenici da je namaz stub Islama i najbitnije djelo ibadeta nakon dva šehadeta. Isto tako namaz je ibadet koji se obavlja više puta u jednom danu i obaveza je vjerniku da se upozna sa najbitnijim pitanjima vezanim za namaz kako bi njegov namaz bio ispravan i u skladu sa onim što nalaže Allahova Knjiga i sunnet Muhammeda, sallallahu alejhi we sellem, po razumijevanju učenjaka ummeta.
Šejh Sulejman Ibn Nasir el-Ulvan, Allah ga sačuvao je spomenuo 4 pitanja:
Prvo: NEČISTOĆA NA MJESTU NA KOJEM SE OBAVLJA NAMAZ
Drugo: KO BUDE KLANJAO SA NEČISTOĆOM NA NJEGOVOJ ODJEĆI
Treće: KO BUDE SAZNAO ZA NEČISTOĆU NA NJEGOVOJ ODJEĆI U TOKU NAMAZA
Četvrto: PROPIS ONOGA KO BUDE KLANJAO A NA NJEGOVOJ ODJEĆI SE NAĐE NEČISTOĆA A ON NE BUDE ZNAO ZA NJU OSIM NAKON ZAVRŠETKA NAMAZA
PRVA SITUACIJA:
- AKO SE NEČISTOĆA NAĐE NA ZEMLJI A KLANJAČ POSTAVI NA NJOJ ONO ŠTO ĆE JE PREKRITI - DA LI ĆE MU TO NAUDITI (TJ. UTICATI NA ISPRAVNOST NAMAZA)
Ako nečistoća bude na zemlji a klanjač stavi nešto preko nje onda mu to neće nauditi i tada će namaz na njoj biti ispravan jer on nije u direktnom dodiru sa nečistoćom i na osnovu ovoga ko bude klanjao iznad kenifa (toaleta, wc-a) ili iznad kupatila njegov namaz je ispravan i shodno ovome ko bude klanjao iznad odvoda nečistoće (kanalizacije) njegov namaz je ispravan.
DRUGA SITUACIJA:
- KO BUDE KLANJAO SA NEČISTOĆOM NA NJEGOVOJ ODJEĆI
Razišla se ulema u ovoj meseli na dva mišljenja:
Prvo mišljenje: Većina učenjaka je stava da je uklanjanje nečistoće (nedžaseta) sa odjeće, mjesta na kojem se klanja i tijela šart (uslov) za ispravnost namaza.
Drugo mišljenje: Da je vadžib (tj. samo obaveza ukloniti nečistoću) a nije uslov (tj. uslov ispravnosti namaza) jer dokaz o uslovljavanju toga nije potvrđen.
Po ovom mišljenju ako bi čovjek klanjao a na njegovoj odjeći bude nečistoća njegov namaz će biti ispravan sa grijehom, a po prvom mišljenju njegov namaz će biti pokvaren ukoliko to nebi uradio iz zaborava ili neznanja. (tj. ako nebi uklonio nečistoću zbog zaborava ili neznanja)
TREĆA SITUACIJA:
- KO BUDE SAZNAO ZA NEČISTOĆU NA NJEGOVOJ ODJEĆI U TOKU NAMAZA
Ko bude znao za nečistoću na njegovoj odjeći u toku namaza onda je njemu obaveza da je ukloni pa makar i skidanjem odjeće i njegov namaz će biti ispravan jer je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi we sellem, kada ga je Džibril obavijestio da na njegovim papučama ima nečistoće skinuo ih u toku namaza i nastavio je njegov namaz, ali ako to potraje u namazu i ne ukloni nečistoću onda po tom pitanju je veliki broj učenjaka rekao da je njegov namaz neispravan svejedno da je u pitanju farz ili nafila.
Druga skupina učenjaka zastupa stav da je takav namaz ispravan jer su ashabi klanjali sa svojim ranama a neki od njih bi klanjali dok je njihova krv tekla, pa će se ili reći da je krv čista i da nema dokaza za njenu nečistoću i da je osnova u stvarima čistoća, a ako se uzme govor većine da je krv nečista onda je ovo dokaz (tj. namaz ashaba u ranama i dok im je tekla krv) da se namaz ne kvari sa nečim poput ovoga, ali se mora zastupati (uzeti) jedna od te dvije stvari - ili će zastupati stav da je krv čista ili će se zauzeti stav da namaz uz nečistoću ne biva pokvaren kao što je to mišljenje skupine malikijskih pravnika.
ČETVRTA SITUACIJA:
- PROPIS ONOGA KO BUDE KLANJAO A NA NJEGOVOJ ODJEĆI SE NAĐE NEČISTOĆA A ON NE BUDE ZNAO ZA NJU OSIM NAKON ZAVRŠETKA NAMAZA
Ko bude klanjao a na njegovoj odjeći bude nečistoća i on ne bude znao za nju osim nakon što završi sa namazom - oko ovoga postoji razilaženje, pa je rečeno: Ponovit će namaz.
I rečeno je: Neće ponavljati namaz, i ovo je ono što je ispravno, svejedno da je znao za nečistoću prije namaza a potom zaboravio ili da uopšte nije znao za nju sve dok nije završio namaz, tako da nema razlike u oba slučaja po ispravnijem od dva mišljenja učenjaka.
Izvor: Knjiga Fetava es-Salah, 9-11 str.
Sulejman Ibn Nasir el-`Ulvan, Allah ga sačuvao
Prevod i priprema: Redžematović Jasmin
Medina, 16 Džumadel-Ahira 1438 h.g.
15 Mart 2017
0 comments:
Post a Comment