Pitanje:
Kakav je propis doniranja organa prije smrti i poslije smrti?
Odgovor:
Doniranje udova je novonastala mesela od savremenih pitanja u našem vremenu i zbog toga su se ljudi razišli po tom pitanju.
Nekada, čim se dogodi neko novonastalo pitanje, ono bude odbačeno a onda nakon što se vrijeme izmijeni promjeni se i fetva, shodno tome, možda neki koji su zabranjivali - čim se ono pojavilo - ne zabranjuju nakon toga kada se uvidi maslaha (šerijatska korist) i nestane mefsede (štete) u mnogim slučajevima.
Ono što je ispravno po ovom pitanju je dozvoljenost pod uslovima.
Prvi uslov: Da to ne bude uz nadoknadu, pa ako to bude uz nadoknadu onda je haram (zabranjeno). A Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, je zabranio prodavanje krvi, hadis prenosi imam Buhari u svojem Sahihu, a Ibnu Hadžer el-Askelani je u svome djelu `Fethul-Bari` prenio konsenzus po pitanju zabranjenosti prodavanja krvi. Tako čovjeku biva haram da donira krv uz nadoknadu ili da proda nešto od svojih organa uz nadoknadu, i ne postoji razlika između prodavanja krvi i prodavanja jednog od organa - šta više prodavanje organa je veće od prodavanja krvi. Pa ako je ovo (tj. prodavanje krvi) zabranjeno sa konsenzusom onda je i ovo (tj. prodavanje organa) zabranjeno uz saglasnost svih.
Drugi uslov: Da povjerljiv doktor specijalista utvrdi da uzimanje nečega od njegovih organa neće naštetiti donatoru, ali ako utvrdi da mu to može naštetiti, ili mu se može desiti šteta u budućnosti onda ovakvo doniranje nije dozvoljeno, jer nemože ubiti sebe kako bi oživio drugog. Allah uzvišeni je rekao:
وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
"I ne bacajte se rukama svojim u propast;" (El-Bekara, 195)
I rekao je uzvišeni:
وَلَا تَقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ
"I ne ubijajte sami sebe." (En-Nisa, 29 ajet)
Treći uslov: Da povjerljiv doktor specijalista utvrdi da će to donijeti korist onome kome se organ donira. Ali ako utvrdi da u tome neće biti nikakve koristi onda donatoru nije dozvoljeno (halal) da donira takvome, jer u tom slučaju nema koristi od doniranja i jer doniranje tada donosi štetu a ne donosi korist drugoj strani.
Četvrti uslov: Da povjerljiv doktor specijalista utvrdi da korist nadvladava (premašuje) štetu i to kod obje strane - kod prvog i drugog, ali ako utvrdi da šteta nadvladava korist onda će to uvjek biti zabranjeno jer se moraju ispuniti svi ovi šartovi pa ako nestane jednog od ovih uslova onda to nije dozvoljeno.
Odgovorio šejh Sulejman ibn Nasir el-Ulvan
Izvor: Fetve šejha
Prevod: Redžematović Jasmin
Medina Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem
1 Džumadel Ahira 1438 h.g.
28 Februar 2017
0 comments:
Post a Comment